JAWA 90

Kniha JAWA 90 prináša vo svojom II. aktualizovanom vydaní čitateľovi príbeh "kométy", ktorá neočakávane zažiarila na motocyklovom nebi bývalého Československa. Prekvapila náš svet svojim dizajnom a nadčasovou koncepciou výkonného motora. 

  

STRANY 276

TLAČ plnefarebná

ROK VYDANIA 2024

ROZMER 225 x 170

JAZYK slovenský

Skladom
€26
Kategória: Motocykle Považských strojární
Hmotnosť: 0.77 kg

Kniha mapuje situáciu na našom i zahraničnom trhu koncom 60-tych rokov. Okrem technických, výrobných riešení sa venuje v ďalších kapitolách úpravám a rôznym prevedeniam pre rôzne krajiny, aj spolupráci s ÚVMV (Ústavom pre výskum motorových vozidiel Praha), kde sme zadali úlohu vývoja terénneho súťažného motocykla o objeme 50 ccm na báze motora SK-50 pre začínajúcich jazdcov, doplnenú v ÚMVM aj o iné objemy. Tu autor priložil ďalšie fotografie upravených dielov. Dočítate sa o predchádzajúcej slepej uličke stratégov motocyklového priemyslu v Československu – koncepcii Unifikovanej rady motocyklov, s novými výkresmi a fotografiami. Dozviete sa o našom prototype SK-100 ccm s olejovým dávkovacím čerpadlom, podrobne aj o malom motocykli VM-238 Mistral, ktorého motor bol pokračovaním motora SK-90, ktorý mal nahradiť Pioniera. Motor SK-90 s rotačným posúvačom bol u nás najupravovanejším motorom pre trate rýchlostných pretekov i terén. Tými sa zaoberá rozsiahla kapitola športových úprav. Reštaurátori sa dozvedia detaily konštrukcie vozidla s datovaním zavedenia v sériovej výrobe, čím ich stroje aj zbierky v originálnej dobovej podobe získajú nielen na historickej, ale aj finančnej hodnote. 

 

Druhé rozšírené vydanie, okrem mnohých nových unikátnych fotografií, obsahuje ďalšie historické informácie podložené archívnymi dokumentmi, ktoré sa podarilo v priebehu rokov 2017 až 2024 získať. Zvlášť si cením získanie ďalších historických podkladov k povinnej platbe za nanútené použitie značky Jawa, ale aj k súdnemu sporu medzi Považskými strojárňami a Tatrou Kopřivnice, tentoraz k názvu Tatran. Dozviete sa zaujímavosti o sacom trakte s tlmičom hluku, o rozdieloch voči konštrukcii pôvodného typu SK-50. Kapitola elektrickej výbavy je doplnená aj o schémy zapojenia dobového prerušovača smerových svetiel a plánovaného zavedenia bezkontaktného zapaľovania i s tyristorom. 

Späť do obchodu